GYMuSKO (Gymnasium – Museum – Skole)

GymMuSko på Indistrimuseet uge 15 2019

Hvor glad må man blive som 2.g’er, når en museumsinspektør siger, at man har bedrevet noget, som kan kaldes humanistisk forskning på arbejdererindringer? Det kan man spørge eleverne i 2.d om, da de i de sidste tre dage før påskeferien har deltaget i et GymMuSko projekt på Danmarks Industrimuseum. Og måske vil man kalde os, LK og AP, tendentiøse, men vi er bare så imponerede over den måde, som 2.d knak kilderne og formidlede fortællinger fra Horsens i 1900-tallet. 2.d har fået syv ekstra mennesker i deres bevidsthed, som bl.a. hedder Anker, Asta og Martha. Igennem deres mikrohistorie viste eleverne makrohistorie på forbilledlig vis. Vi kan kun beskrives som fuldstændigt overvældede og begejstrerede historielærere.

Horsens Gymnasium deltager i pilotprojektet GYMuSKO, hvor intrface-partnerskaber (ungdomuddannelse + museum, se www.intrface.dk) samarbejder i triumvirater med lokale folkeskoler. Meningsfulde brobygningsforløb mellem folkeskole og ungdomsuddannelse er én af gevinsterne ved denne type samarbejde, som samtidigt bringer folkeskolelærere, lærere ved ungdomsuddannelser og museumsmedarbejdere tæt på hinandens professionelle virke.

Der er ni deltagere, fordelt i tre kommuner: Viborg, Mariagerfjord og Horsens.

GYMuSKO Horsens: Horsens Gymnasium, Danmarks Industrimuseum, Østerhåbskolen.

GYMuSKO Viborg: Viborg Gymnasium og HF, Viborg Museum, Løgstrup Skole

GYMuSKO Hobro: Tradium HHX Hobro, GASmuseet, Bymarkskolen

Projektleder er Sally Thorhauge, Horsens Gymnasium.

GYMuSKO er støttet af det Nationale Videncenter for Historie- og Kulturarvsformidling og har hjemsted på Danmarks Industrimuseum. GYMuSKO planlægges videreført som et 2-årigt projekt med deltagelse af i alt tolv gymnasium-museum-skole triumvirater og tilknyttet følgeforskning.